Polska pokazała światu jak promować rodzime firmy!

100 tys. kupców, kilkadziesiąt ciekawych prezentacji, 20 tys. widzów na kanale na YouTube, ponad 1 tys. produktów zaprezentowanych przez 100 polskich firm na targach WeCosmoprof. To powinno przełożyć się na wzrost eksportu tej branży.

Świetnie zaprezentowała się polska misja na właśnie zakończonych targach WeCosmoprof. Z powodu pandemii ta najważniejsza dla branży kosmetycznej impreza na świecie odbywała się wyłącznie wirtualnie. Mimo ograniczeń, przekaz tylko o polskich produktach dotarł do ponad 100 tys. kupców na świecie. Wszystko dzięki nowatorskiemu pomysłowi Ministerstwa Rozwoju, by zaprezentować branżę w całości, a nie tylko pojedyncze firmy i ich wyroby. Wyrazy uznania spływają z całego świata. Indie, które mają zorganizować następną edycję targów, rozważają polecenie skorzystania z polskiego pomysłu i tej formuły innym państwom.

Lepiej niż tradycyjnie

– Okazało się, że warto działać wspólnie i uzupełniać się. Mieliśmy ogromne wątpliwości, czy targi wyłącznie w sieci mają sens i czy namawiać do nich polskie firmy w obliczu koronawirusa. Przecież formuła wirtualna mogła okazać się całkowicie bez sensu, nie przyciągnąć ludzi. Okazało się, że dzięki połączeniu sił wszystkich uczestników udało się stworzyć formułę naprawdę atrakcyjną i przyciągającą widownie znacznie większą niż na tradycyjnych targach. Nasze prezentacje prowadzone na żywo oglądało chwilami ponad 3 tys. osób, dziennie było to 20 tys. odwiedzin, a w sumie na polskich prezentacjach wideo gościło ponad 32 tys. unikalnych użytkowników. Do tego dochodzą wizyty w katalogach, na stronie internetowej, w social mediach. Łącznie polskie wirtualne stoisko odwiedziło ponad 100 tys. potencjalnych kupców i partnerów. Osiągnięcie takiego wyniku byłoby niemożliwe na tradycyjnych targach – mówi Żaneta Berus z firmy Berm, koordynatora działań.

Agencja BERM zapewniła atrakcyjną oprawę audiowizualną z udziałem najnowocześniejszej techniki, pomoc realizatorów i obsługi, wszechstronne wsparcie wystawcom, serwis fotograficzny profesjonalistów, możliwość udzielania wywiadów i odpowiedzi na zgłoszenia.

„Oprawa całości, realizowana przez BERM, operatora branżowego programu promocji, wypadła naprawdę nowocześnie i profesjonalnie. Sprawnie realizowane filmy, wysoko jakościowe relacje i streamingi na pewno wpisują się w oczekiwania współczesnych odbiorców” – podsumowała Lidia Lewandowska z branżowego portalu WirtualneKosmetyki.pl.

– Staraliśmy się spełnić każdą zgłaszaną potrzebę w zakresie realizacyjnym i organizacyjnym – przekonuje Żaneta Berus.

Branża z perspektywami

Polska branża kosmetyczna pokazała swoją siłę, jakość, profesjonalizm, ekologiczność i jedność. Byliśmy dobrze współpracującym, skoordynowanym organizmem, nie podzielonym nie serię pojedynczych prezentacji. Jak bardzo istotne jest to, by prezentować się wspólnie w odpowiednio realizowanej konfiguracji pokazuje chociażby fakt, że streamingi na żywo oglądało wiele tysięcy osób, a pojedyncze przekazy poszczególnych firm przyciągały znacznie mniejszą liczbę widzów.

Rodzime firmy przygotowały podczas targów szereg bardzo ciekawych, dobrze przemyślanych prezentacji, które jednocześnie były różnorodne i świetnie się uzupełniały. Mieliśmy pokazy makijażu, strzyżenia brody, kosmetyków do ciała i włosów, działania produktów z udziałem atrakcyjnych modeli. Branża podkreślała i udowadniała jakość produktów, ich ekologiczność zarówno w formułach jak i opakowaniach, nacisk na prace badawcze i rozwojowe, atrakcyjność cenową, społeczną odpowiedzialność biznesu, innowacyjność zakładów, dbałość o zdrowie klientów.

Świat kosmetyczny zobaczył Polskę jako kraj nowoczesnych organizacji biznesowych, świadomych przedsiębiorców, odważnych i nowatorskich twórców, perspektywicznego rynku z doświadczeniem, bazą naukową i wytwórczą, innowacjami, zdolnością adaptacji, elastycznością i wsparciem administracyjnym. Nie mamy się czego wstydzić. Jesteśmy 6 największym rynkiem kosmetycznym w Europie wartym w 2019 r. 4,1 mld EUR i jednym z największych eksporterów kosmetyków. Eksport tych produktów rośnie średnio o 8 proc. rocznie, trafiają one na 170 rynków.

Analitycy i eksperci

Podczas polskiego dnia targów, przedstawiciel firmy analitycznej Nielsen podkreślił, iż polskie firmy są bardzo dynamiczne, a ich produkty są unikalną mieszanką nowych technologii w połączeniu z naturalnymi składnikami, dominującymi w kosmetykach polskich firm. To pojęcie „beauty delivered by nature” (piękno dostarczone przez naturę) było też hasłem prezentacji Mintela.

W ostatni dzień przygotowano debatę Right Promotion in the challenging times, w której wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii, Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, Krajowej Izby Gospodarczej, Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego oraz Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego. Poruszono wiele wątków związanych z likwidacją barier w handlu międzynarodowym oraz skuteczną promocją mimo obecnej sytuacji związanej z pandemią. Dzięki takim debatom i prezentacjom pokazaliśmy jak razem można działać aby zwiększyć konkurencyjność polskiego rynku.